Sander Wilder, interviu la ADE: „Muzica mea poate fi mai intensă”
Sander Wilder este un DJ și producător român, cu un stil muzical definit de expresionism, combinând melodie, groove și profunzime atmosferică. Stabilit în București, sunetul său aparte și show-ul „Global Feelings” i-au adus recunoaștere.
Odată ajuns la Amsterdam Dance Event, Sander este entuziasmat să se conecteze cu artiști și oameni noi. În acest interviu, el discută despre procesul său creativ, rolul AI-ului în producția muzicală și cum s-a schimbat industria de când și-a început cariera.
Poți împărtăși povestea din spatele numelui tău de scenă? Ce te-a inspirat să alegi acest nume? De asemenea, care este numele tău real și cum reflectă acesta cine ești în afara muzicii?
„Numele meu este Alexandru, de unde a venit și inspirația pentru Sander. Iar Wilder mi-a plăcut mie ca sonoritate și poate aduce legătură cu faptul că acest stil muzical nu stă neapărat mereu într-o singură direcție. Experimentez mult.”
Ai participat la ADE înainte? Dacă da, care a fost experiența ta? Ce te entuziasmează cel mai mult acum?
„Anul trecut am venit mai mult pentru că eram curios de eveniment, de oameni, pentru party-uri. Am fost mai mult pe distracție și să văd despre ce e vorba. Atunci mi-a plăcut și că am stat în lobby la hotelul unde s-a organizat hub-ul de networking, unde am interacționat cu diverse persoane implicate în industria muzicală. Acum vreau să-mi fac noi conexiuni și să explorez mai în detaliu tot ce poate oferie evenimentul. Anul trecut am cunoscut multă lume. Să sperăm că și anul ăsta o să fie interesant și productiv.”
Creația ta este definită de mister și imersiune. Ce alte forme de artă sau experiențe din afara muzicii te inspiră și îți conturează sunetul?
Da, muzica mea poate fi mai intensă muzical/melodic/atmosferic. Filmele sunt o sursă de inspirație importantă. Mă inspir din coloanele sonore, ușor mai orchestrale, mai cinematice. Am mai cochetat și pe nișa de library music, direcția ambientală. Dar filmele mă ajută mult pentru inspirație și din punct de vedere audio-vizual.
Care este esența unei piese din perspectiva ta? Tema, tobele, bass-ul sau altceva?
„La mine procesul este foarte aleatoriu. Nu e niciodată la fel, adică sunt momente în care încep într-adevăr, cu partea de percuții, tot ce ține de partea de drums (tobe), alteori încep cu partea de bass. De obicei încep cu bass și tobe, adică ele devin o bază, o fundație inițială, după care construiesc în rest. Dar uneori se întâmplă să plec efectiv de la breakdown. Adică n-am nimic pe partea de percuție, pur și simplu încep cu partea melodică, cu tema. Dacă simt ok tema, se dezvoltă restul atmosferei.
Eu mi-am construit de a lungul timpului template-urile mele. Ca să meargă lucrurile mai repede, să nu apară blocaje când produc. Când am o idee, un spark, îmi import dintr-un alt proiect pe care l-am făcut, chiar dacă nu o să rămână elementele inițiale, modelul îl adaptez pentru noul context.”
Ce sfaturi ai recomanda pentru cuiva care începe să producă muzică?
„În primul rând, trebuie înțeles mediul de lucru dintr-un soft de producție, pentru că ele sunt oarecum similare funcțional, dar în același timp și ușor diferite la anumite detalii. Pentru începători, sfatul meu ar fi să încerce și să vadă care se potrivește mai mult. Ține de gusturi, de preferințe. Știu artiști care au trecut de pe Logic pe Ableton, după ce au folosit mereu sau o perioadă lungă Logic sau producatori ca mine, care au stat mulți ani pe Ableton și au trecut după pe Logic.”
AI-ul devine din ce în ce mai prezent în producția muzicală. Cum te simți în legătură asta? Ai folosit AI în producțiile tale?
„Da, m-am jucat puțin. Pot să zic că am folosit și mai folosesc în continuare pe parte de mixing. Poți aduce un plug-in, care de exemplu, folosește AI-ul pentru un template inițial de mixing la un element. De exemplu, ai elementul și îți pregătește un model pentru compresie sau maximizer, dar niciodată nu e un model final și mereu apar ajustări din partea mea.”
Cum s-a schimbat industria de când ai început cariera ta muzicală?
„Consider că există cerere, dar mai mult pe anumite substiluri. La noi România, de exemplu, micro-house-ul, merge bine de foarte multi ani. Acum are un impact observabil și afro-house-ul. Alte stiluri am observat că s-au prăbușit în timp.
Implicit mi se pare că industria s-a schimbat foarte mult. Acum se concentrează pe festivalurile mari, foarte mari, înainte eram concentrați pe multe party-uri/evenimente mici-medii și cluburi. Adică era o diversitate poate mai mare, pentru că nu existau festivalurile. Acum lumea are o dinamică mai diferită.”
Care este locul preferat unde ai pus muzică?
„Am pus muzică la un moment dat în București la Motiv și la Club 16. Cred că printre cele memorabile, deși a trecut mult de atunci, a fost la Timișoara, la House Parade. Dar recent, după pandemie, nu am mai avut multe evenimente pe partea de DJ, m-am concentrat mult pe producție.”
Cât timp îți ia să finalizezi producția unei piese și când știi că este gata de lansare?
„Între 2 săptămâni și 2 luni. Cam așa, pentru că nu stau non-stop pe o piesa. Până lansez piesa îi mai fac modificări unde îmi doresc. La un moment dat trebuie să iei decizia că e gata. Adică teoretic, la o piesă, poți să lucrezi toată viața, dacă vrei. La mine se întâmplă când sunt în punctul în care nu mai pot să adaug nimic în plus, dar nici să elimin. Când sunt la un nivel de echilibru.”
Despre ultima ta lansare, „Oasis”, când ai simțit că ai ajuns la un astfel de echilibru?
„Când am simțit că elementele vocale de la drop stau bine in mix. În momentul când elementele respective erau ok și când basul avea profunzimea pe care mi am dorit-o. Când am atins punctu acela, am zis că piesa e în punctul final.”
Cum selectezi piesele pentru podcastul tău lunar? Urmezi anumite criterii sau este mai mult despre ce rezonează cu tine în acel moment?
„În primul rând, primesc destul de multă muzică în ultima vreme și am de unde alege. Caut și magazine digitale de muzică ex Beatport, dar nu numai. Îmi place să promovez o diversitate de artiști. Am primit uneori chiar și piese de la artiști ce au avut primul lor release, și dacă piesa se potrivea, o includeam. Îmi place să caut în general muzică nouă, de la producători actuali, talente noi, dar și consacrați.
Contează mult și cum se potrivesc piesele unele cu altele. Chiar dacă o piesă e bună, se poate întâmpla să nu se potrivească cu altele din selecție. Și având în vedere că eu am un stil care merge într-o direcție foarte melodică, contează mult să sune bine, să fie armonie. Încerc să fac set-urile cât mai bine legate, să fie ca o poveste de la început până la sfârșit.”
Pe măsură ce Sander Wilder continuă să-și urmărească sunetul personal, călătoria sa este una de observat îndeaproape. Nu rata viitoarele sale lansări și podcastul „Global Feelings”. Urmărește-l pe canalele de social media și platformele de streaming pentru a rămâne la curent cu cele mai recente proiecte!